David
» Tiskové zprávy
ČERSTVÉ OVOCE NEBO ZELENINU SVAČÍ KAŽDÝ DEN JEN POLOVINA ČESKÝCH ŠKOLÁKŮ
Složení a výživové hodnotě svačiny přikládá důležitost pouze třetina rodičů, větší roli hraje to, aby dětem svačina chutnala. Jen polovina českých školáků svačí čerstvé ovoce a zeleninu každý den. Nejčastěji mají děti ke svačině pečivo a sýr a téměř polovina dětí svačí sladkosti. To vyplývá z průzkumu iniciativy „Vím, co jím a piju“ za podpory společnosti Ahold Czech Republic. Průzkum byl zaměřen na svačiny českých školáků. Nevhodná skladba jídelníčku přitom může vést ke zdravotním komplikacím.
Rodiče mohou významně ovlivnit stravovací návyky svých dětí, a proto by měli být jejich vzorem. Měli by se snažit dodržovat pravidelný jídelní režim a zároveň dbát na to, aby se tak stravovaly i jejich děti a nevynechávaly často opomíjené svačiny.
„Svačiny jsou pro děti velmi důležité, protože slouží k doplnění energie a zachování vyrovnané hladiny krevního cukru. Pokud děti pravidelně svačí, jsou méně unavené, mohou se lépe soustředit a jsou schopné podávat adekvátní výkony,“ uvádí PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., dietoložka a odborná poradkyně iniciativy Vím, co jím a piju.
Děti svačí nejčastěji pečivo a sýr
Svačina téměř dvou třetin (66,5 %) českých školáků nejčastěji obsahuje pečivo a sýr. Čerstvé ovoce a zeleninu svačí každý den jen přibližně polovina dětí (52,3 %), necelá třetina si ji dá třikrát až čtyřikrát týdně. 7 % dětí ke svačině ovoce a zeleninu nejí vůbec, nebo výjimečně.
Mléčné výrobky dostává ke svačině každý den jen 16,3 % dětí, občas necelých 60 % a nikdy nebo výjimečně dokonce více než 13 %. Necelá polovina dětí má pak ke svačině sladkosti, jako např. koblihu, tatranku, bonbony, čokoládu, koláč či dortík.
„V rámci pravidelného a vyváženého stravování je důležitá dopolední i odpolední svačina. Dopoledne je ideální zvolit porci mléčného výrobku, jako je jogurt, tvaroh, ochucené mléko či zakysaný mléčný výrobek, a k tomu ovoce. K odpolední svačině je vhodný kousek pečiva namazaný kvalitním rostlinným tukem a obložený plátkem šunky nebo sýra a k tomu nakrájená zelenina. Součástí svačiny může být i malá sladkost, ale nesmí se jednat o energeticky příliš hodnotné laskominy,“ doplňuje doktorka Hlavatá.
Výživová hodnota na prvním místě
Téměř polovina dětí (42,6 %) nemá možnost zakoupit si ve škole výživově hodnotnou svačinu, jako je například čerstvé ovoce, zeleninový salát či sendvič z celozrnného pečiva, a proto je důležité věnovat čas přípravě svačiny doma.
Z průzkumu rovněž vyplývá, že rodiče přikládají vyšší váhu tomu, aby svačina dětem chutnala (50,1 %) než jejímu složení a výživové hodnotě (32,4 %). Složení svačiny je přitom velmi důležité. Nevhodná skladba vede k nadbytečnému příjmu nasycených mastných kyselin a jednoduchých sacharidů, často chybí vláknina a vápník. Ve spojení s nepravidelným jídelním režimem se přitom zvyšuje riziko vzniku nadváhy a obezity nebo dochází k rozvoji poruch příjmu potravy.
Snadný výběr s Vím, co jím
Připravit vyváženou svačinu se může zdát mnohým rodičům obtížné, nicméně opak je pravdou. Například v prodejnách Albert je možné zakoupit potraviny označené logem Vím, co jím, které obsahují minimum soli, přidaných cukrů nebo těch tuků, jichž máme v naší stravě obvykle až příliš. Navíc jsou takto označené i produkty určené pro děti.
„Problematice zdravého stravování se věnujeme dlouhodobě. Rodiče mají možnost zakoupit v našich prodejnách výživově hodnotné produkty s certifikací Vím, co jím, děti navíc učíme zásadám zdravé výživy v rámci celorepublikového programu Zdravá Pětka pod záštitou Nadačního fondu Albert,“ uvádí Judita Urbánková, ředitelka PR a komunikace společnosti Ahold Czech Republic.
O průzkumu
Průzkum provedla obecně prospěšná společnost Vím, co jím a piju ve spolupráci se společností SANEP, partnerem průzkumu je společnost Ahold Czech Republic. Na otázky odpovídalo 5 473 respondentů, mezi nimiž byli pouze rodiče dětí ve věku 7-12 let.
Společnost Ahold Czech Republic, a. s. působí na českém trhu více než 20 let. Provozuje maloobchodní síť prodejen Albert, která je jednou z největších v České republice. Jejím základem je 228 supermarketů, 56 hypermarketů a 23 benzinových stanic. Deset tisíc zaměstnanců prodejen Albert obslouží týdně 3,5 milionu zákazníků a celkovým počtem třinácti tisíc zaměstnanců se Ahold řadí mezi deset největších zaměstnavatelů v zemi. V roce 2011 získala společnost Ahold Národní cenu kvality. Charitativní aktivity společnosti zastřešuje Nadační fond Albert, který realizuje unikátní celorepublikový vzdělávací program Zdravá Pětka pro základní i mateřské školy, který je zaměřený na zdravý životní styl, především v oblasti zdravého stravování. Další projekt nadačního fondu Albert Triatlon Tour, který se zaměřuje na integraci dětí z dětských domovů do společnosti, získal v roce 2012 cenu Charitativní projekt roku a Cenu sympatie.
Iniciativa Vím, co jím a piju je smluvním partnerem globální iniciativy The Choices Programme. Program Choices vznikl v roce 2007 z podnětu Světové zdravotnické organizace a Organizace OSN pro výživu a zemědělství. Ty totiž upozornily na živiny, které při nadměrné konzumaci mohou způsobovat civilizační onemocnění, jako jsou nadváha, obezita, diabetes 2. typu nebo srdečně-cévní onemocnění. Potraviny nesoucí logo „Vím, co jím“ obsahují žádné nebo naprosto minimální množství nasycených mastných kyselin, trans mastných kyselin, soli, resp. sodíku a přidaných sacharidů (jednoduchých cukrů). U některých druhů potravin navíc logo napoví, že daný výrobek je bohatý na vlákninu a nedodá tělu přemíru energie, kterou by nebylo schopné efektivně zpracovat.
Zdroje: Supermarkety a hypermarkety Albert,
Vím, co jím a piju, o.p.s