Albert
» Magazín
KAŽDÉ DÍTĚ MÁ PRÁVO NAUČIT SE (KRÁSNĚ) ČÍST!
První třída je v životě malého človíčka nesmírně důležitá. Z analfabeta se zde stvoří vzdělavatelný tvor. A jen první třída rozhodne, zda se bude v budoucnu rád vzdělávat, nebo bude brát školu jako nutné zlo. Při výuce klasickou slabikotvornou metodou jsou děti často přetěžovány – jsou nuceny naučit se nová písmena poznat, pochopit, napsat a rovnou i přečíst. Ovšem každé dítě má jiné tempo a pomalejší žáci často nestíhají, jsou deprimováni a ztrácejí chuť k učení, četbě, komunikaci. Toto může být hlavní důvod, proč z dítěte, které se z počátku nemohlo dočkat prvního školního dne, vyroste dyslektik.
Maminka prvňáčka ze ZŠ v Hradci Králové se nejdříve této metodiky obávala. Metoda je opravdu úplně odlišná od všech ostatních, takže není divu, že měla strach, zda není její dítě jen tzv. pokusným králíkem. „Při oznámení, že se mé dítě bude učit metodou Sfumato®, jsem se vyděsila a po ukázkové hodině jsem si říkala: „Tak tudy cesta nevede.“ Obsáhlá gesta, špulení pusy, vydávání „neobvyklých“ zvuků mi ke čtení neseděly. Ale můj syn byl zcela nadšen! Po domluvě s paní učitelkou, že se jí do nácviku čtení nebudeme plést, jsme doma opakovali pouze tvary písmen, nikoli jejich spojování. No, a pak přišel ten velký den! Syn si přinesl knížku, otevřel ji a…začal plynule číst! Málem jsem se rozplakala. Každému z nás vyhovuje něco jiného, ale tahle metoda funguje jak na „vzorné“ slečny, tak na „svéhlavé“ mladé pány.“
Metoda Sfumato®pracuje se zrakem, dechem, hlasem a sluchem a učí žáky číst nahlas (Pozor, ne křičet!). Každé písmeno, které dítě tvoří hlasem, má HLASITÝ projev se silným vnitřním nábojem. Při jeho čtení si dítě jakoby drží hlásku, což zní „zpěvně“ a jen co rozliší následující písmeno, vázaně ho přidá k předchozímu. Říkáme tomu dlouhá expozice a správná intonace. Postupně se děti učí čtení písmenkových spojení zkracovat. Technika Splývavého čtení vytváří časoprostor pro volbu tempa (rychlosti) čtení, protože to si určuje centrální nervový systém podle rychlosti zpracovávání všech zpětných vazeb, které při čtení nastávají. Technika respektuje individuální tempo čtení každého žáka. Každý čtenář má vlastní tempo čtení, ale koneční výsledek je při použití techniky Sfumato®stejný u všech dětí – říkáme mu EFEKTIVNÍ ČTENÍ, tedy ČTENÍ S POROZUMĚNÍM.
Pokud se dítě naučí číst s porozuměním, ví, co čte, vyvolává to v něm zájem o čtení, knihy, časopisy. Jelikož mu už čtení nedělá problémy, čte s radostí, protože to obohacuje jeho vnitřní svět, přináší mu nové příběhy, informace a poznatky. V čem je tato metoda tak úžasná na rozdíl od slabikotvorné metody, kterou jsme se učili my a je používána v převážné míře dodnes? Stále více se setkáváme s pojmem DYSLEXIE (vývojová porucha čtení) a NEporozuměním textu, kdy dítě čte, ale nedokáže parafrázovat obsah – neví, co čte a musí se k textu vracet. Přitom zvládnout dobře techniku čtení, naučit se číst s porozuměním a vypěstovat v malém žáčkovi zálibu ve čtení je předpokladem úspěchu dítěte v jeho dalším vzdělávání. Jak se asi musí trápit celé roky s učením dítě, které má problémy studovaný text vůbec přečíst, nebo mu dokonce není schopno porozumět? Mnoho učitelek malých prvňáčků vám potvrdí, že navzdory úsilí naučit všechny děti číst a psát, mají ve třídě i takové žáky, kteří předepsané časové rozvrhnutí vyvozování písmen a čtení běžnou slabikotvornou technikou jednoduše nestíhají a nezvládají. A tak se u těchto dětí vytváří nechuť ke škole, pocit neúspěchu a selhání. Co to všechno udělá s dětskou dušičkou? Jaká má dosah tato negativní zkušenost hned na začátku samotného vzdělávání, kdy dítě s radostí nastoupí do školy? To pochopí jen ten, kdo sám zažil tuto situaci, kdo zažil selhání na vlastní kůži, anebo ten, kdo má nepříjemnou zkušenost s vlastními dětmi. Právě to jsou důvody, proč bychom počátečnímu čtení a metodám jeho výuky měli věnovat zvýšenou pozornost. V únoru tohoto roku jsem nahlédla do první třídy na Základní škole v Hradci Králové. Děti hromadně, nahlas, pěkně vázaně, s intonací v každém slově četly z tabule věty: „Mmiiilllaaadaa mmaa nnaa sstoollee ssoodu“. „Napište mi slovo SODA na tabuli“, říká paní učitelka. „A teď udělejte z tohoto slova slovo VODA. No, kdo bude první? A teď tam nechci mít slovo VODA, ale chci, abyste napsaly slovo VADA. Výborně!“
Učitelky s dlouholetou pedagogickou praxí poznávají, že problémy, s kterými se doteď u svých žáků setkávaly při slabikové metodice, se při používání metodiky Sfumato® vůbec neobjevují.
Metodiku Sfumato®- Splývavé čtení® mohou použít učitelé, speciální pedagogové i odborní zaměstnanci v poradnách, ale také je možné ji aplikovat při nápravě problémového čtení žáků. Autorka PaedDr. Mária Navrátilová vytvořila ČTENÁŘSKÉ DESATERO – Sfumato®, kde popsala podrobně jeho přínos a vysvětlila, jak tato metodika předchází doposud přetrvávajícím problémům žáků při čtení.
Autorkou metodiky prvopočátečního čtení Sfumato® - Splývavé čtení® je PaedDr. Mária Navrátilová z Prahy (původem z Liptovského Mikuláše), pedagožka s hudebně-dramatickým zaměřením s dlouholetými zkušenostmi.
Na doporučení uznávaného psychologa, profesora Zdeňka Matějčka, aplikovala svoji metodu 11 let jako učitelka prvního ročníku ZŠ přímo v praxi, aby ukázala její efektivitu a účinnost. Svojí metodiku aplikuje i na děti se specifickými poruchami učení či děti dyslektické více než 35 let. Všechny zkušenosti pedagogů, kteří učí metodikou Sfumato®, ukazují, že při jejím správném aplikování se dyslexie neobjeví. Šíření metodiky čtení Sfumato® ‑ Splývavé čtení® se věnuje v České republice, na Slovensku i v zahraničí. V současnosti buduje síť vyškolených pedagogů, kteří jsou schopni pod jejím vedením školit další učitelé pro praxi, aby dostaly všechny děti šanci naučit se číst s porozuměním takovou metodou, která přináší radost a zábavu ze čtení. PaedDr. Mária Navrátilová konstatuje, že „Dyslexie je stav, do kterého dítě uvedeme špatnou čtecí technikou“.
PaedDr. Ingrid Černá ze speciální ZŠ Žiar nad Hronom tuto metodiku používá a vyjádřila se k ní následovně. Zvláštností metodiky Sfumato® ‑ Splývavé čtení® je, že se děti učí písmenka v jiném pořadí. Její jedinečnost spočívá v tom, že žák dokonale rozlišuje dlouhé a krátké samohlásky. Metodika se výrazně odlišuje od ostatních hlavně tím, že se žáci vyvozované písmeno učí číst izolovaně (jako tón, zvuk, či tlačeně), poznávají dokonale jeho tvar, ale ve spojení s jinými písmeny ho ještě nečtou. Žák má tak dostatek času na to, aby si každé písmeno dokonale osvojil, nezaměnil si ho s jiným a až při vyvození dalšího písmene, podle pořadí v metodice, ho začne používat i ve čtení. Například se vyvozuje písmeno M – žák toto písmeno poznává a vyslovuje jako tón, ale čte zatím jen takové spojení, jejichž písmena si už osvojil LO-LU-LA (spojení s písmenem L). Písmeno M se začne ve čtení používat, až když žák vyvozuje následující písmeno E a v tu chvíli čte spojení s písmenem M, MO-MU-MA. Prakticky to znamená, že pokud dítě nemá osvojené písmeno, tak ho ve čtení nepoužívá. To je předností metodiky Sfumato® na rozdíl od tradiční metody, kde se žáci naráz učí vyvozované písmeno číst, psát a hned ho i používají ve čtení. Pokud se pracuje s metodikou Sfumato®, začínají se žáci nejprve učit písmena O, S, B, U, A, která se čtou izolovaně, jsou hlasově i tvarově odlišná natolik, že je děti nezamění s jinými a dokonale si je osvojí. Vyvození každého písmene a hlásky se začíná důsledným hlasovým nácvikem se silou, délkou a zabarvením, při zapojení zraku a kontrole sluchem. Písmeno žáci poznávají všemi smysly. Učitel využívá mezipředmětové vztahy, zařazuje prvek pohybový, literární, výtvarný a dramatický. Důležitá je i činnostní výchova (využití hmatu, rozvíjení motoriky rukou), která podporuje poznávání písmene a jeho částí a žáci ho mohou vnímat z každého úhlu – modelují ho, skládají, písmena obtahují, dopisují chybějící části, hrají si s terčem, kostkami, tabulkami, mariášovými kartami, čtou hromadně z tabule…Dokonalé poznání písmene představuje realizovat také činnosti, které žáci prožívají hravou formou. Například při poznávaní písmene B – z bublifuku vyfukují bubliny, hrají si na bubeníky, běžce, baletky, bankéře s bankovkami, balí balík, nafukují balony a podobně. Ve druhém kroku metodiky se přechází na syntézu dvou hlásek a písmen SO-LO-MO, přičemž každé spojení vytváří u žáků představu slova (SO – jako sova, sokol, LA – jako lavice, ME – jako medvěd…). Další krok představuje syntézu několika písmen a hlásek SOS-LOS-MOS, kdy se čtou smysluplná slova (les, los, nos, pes…) a také trojpísmenková spojení (LAS – jako lasička, MIS – jako mísa, NUL – jako nula, PUM – jako puma…). Poté se přechází na třetí syntézu, tedy na čtení slov a čtyřpísmenkových spojení. V tomto čtvrtém kroku nejdříve žáci čtou slova bez dlouhých hlásek (LASO, SENO, LANO,…), poté se přidají i slova s dlouhou hláskou (MÁLO, VOLÁ, PUKÁ, KÁVA,…). Poslední, pátý metodický krok, je čtení ze slabikáře, kdy žáci čtou jednoduché věty. Důraz se klade na intonaci slova i věty. Postupně se přechází na interpretaci textu s dramatickým prvkem. V tomto stádiu výuky čte žák texty s intonačními obměnami, rozlišuje krátké a dlouhé samohlásky, čte s pochopením, uvědomuje si obsah přečteného. Žáci čtou ze slabikáře hromadně, postupně se přechází na kombinaci hromadného a individuálního čtení a v poslední fázi se učitel zaměřuje na dramatizaci a přednes čteného textu. Individuální přístup k dítěti je v metodice Sfumato® přirozenou a nevyhnutelnou součástí všech kroků. Jejich důsledným dodržováním se žáci naučí vázaně a splývavě číst. Výsledkem metody je efektivní čtení s porozuměním. Metodika je účinná jen v rukou odborníků a kvalifikovaných učitelů, kteří vlastní certifikát aplikanta metodiky Sfumato® ‑ Splývavé čtení®. Neoddělitelnou součástí uplatňování metody Splývavého čtení je forma výuky. Plánovanými činnostmi, které podporují poznávání písmen zrakem, sluchem, hmatem i chutí (u písmene S – sendvič, salám, L – lentilky,…), čichem (u písmene O – ovoce). Velmi důležitý je i citlivý přístup k žákům. Nic se nesmí uspěchat nebo vynechávat v metodických krocích. Součástí výuky jsou ale i hry a dramatizace, jejíž pomocí se děti učí pracovat s hlasem, intonovat a interpretovat text. Zážitkovým způsobem učení tak učitelé odbourávají u dětí zábrany a počáteční strach z komunikace. Takovéto učení je blízké dítěti, protože v prvním ročníku si jen přivyká na školní prostředí a pomalu se začíná učit „jak se učit“. HROU se děti mladšího školního věku UČÍ, to je jejich přirozená cesta k nabývání vědomostí. A jak děti odpovídají rodičům na každodenní otázku: „Co jste dnes dělali ve škole?“ – „Celý den jsme si hráli!“. A TAK TO MÁ BÝT – to je vizitka dobrého učitele.
K metodě Sfumato® se vyjádřil největší expert na dyslexii v ČR Prof. PhDr. Zdenek Matějček. „Měl jsem příležitost seznámit se s uvedenou metodou paní PaedDr. Márie Navrátilové. Pokud mohu posoudit, velice sympatický mi je její princip komplexního přístupu k počáteční výuce čtení a její důraz na slabiku a plynulost čtení. Pokládám ji za obohacení současného repertoáru postupů, jež uvádějí dítě do čtenářské gramotnosti.“
V současné době je na trhu několik knížek, učebnic, písanek a dalších učebních pomůcek, které vymyslela a napsala PaedDr. Mária Navrátilová s ohledem na metodiku Sfumato®. V dubnu dokonce proběhne křest těchto učebnic, na kterém se objeví Mahulena Bočanová, která velmi ráda přijala roli patronky. „Metoda paní Navrátilové zjednodušuje dětem život, je zábavná a má neuvěřitelné až zázračné výsledky. Děti, které nečetly, čtou a které nepsaly, píšou téměř krasopisně. Děti poznávají úspěch a jsou šťastné, tím rozkvete celá rodina. Jsem pyšná, že jsem patronkou metody Sfumato,“ řekla s úsměvem Mahulena Bočanová.
Vzdělávací instituce ABC Music v.o.s. realizuje vzdělávací programy pro pedagogické a odborné pracovníky, uspořádává odborné kurzy, školení a jiné vzdělávací akce včetně lektorské činnosti, vydavatelské a nakladatelské činnosti a je jediným oprávněným nositelem šíření této metodiky. V současnosti připravuje mezinárodní konferenci, na kterou budou přizváni i zástupci Ministerstva školství ČR, Slovenska, Polska a Itálie, aby společně podpořili další vzdělávání pedagogů v metodice Sfumato® ‑ Splývavé čtení® pro potřeby čtenářské gramotnosti všech dětí.