» Magazín

ČESKÉ DRÁHY TESTUJÍ MODERNIZOVANÝ BEZBARIÉROVÝ VŮZ PRO RYCHLÍKY A EXPRESY

ČESKÉ DRÁHY TESTUJÍ MODERNIZOVANÝ BEZBARIÉROVÝ VŮZ PRO RYCHLÍKY A EXPRESY

České dráhy zahájily testování prototypu modernizovaného bezbariérového vozu pro dálkovou dopravu. Cestujícím a vozíčkářům nabídne klimatizované prostory, novou nástupní plošinu, elektrické zásuvky 230 V 50 Hz, nové moderní stolky nebo toaletu s uzavřeným systémem. Ještě během letošního roku budou první ze sériových vozů zařazeny do pravidelného provozu na linkách z Prahy přes Brno do Vídně, Bratislavy a Budapešti, z Prahy přes Olomouc do Ostravy, Žiliny a Varšavy nebo z Prahy do Mnichova.    


Modernizované vozy mají rozdělen interiér do několika částí, ve kterých jsou umístěny čtyři klasické šestimístné oddíly, jeden dvanáctimístný otevřený oddíl, nástupní prostory se zdvižnou plošinou pro nástup vozíčkářů, bezbariérově řešené WC, speciální oddíl pro umístění invalidních vozíků a služební oddíl. V jednom z nástupních prostorů jsou umístěny stojany pro 6 jízdních kol.

Vůz je vybaven moderními, textilem potaženými sedačkami. U vybraných míst jsou nově řešené stolky vhodné pro práci nebo stolní hry a elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky cestujících, např. mobilní telefony nebo notebooky. Pohodě při cestování hlavně v letních dnech přispívá klimatizace a o průběhu cesty jsou cestující informováni audiovizuálním informačním systémem.

Bezpečnosti cestování přispávají nové nástupní dveře pro cestující i pro nástup vozíčkářů. Jsou snadno ovládané tlačítky a za jízdy blokovány proti otevření. Podvozky typu GP 200 byly rekonstruovány, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu a vůz je nově vybaven tzv. EP brzdou, která umožňuje vyšší stupeň bezpečnosti při jízdě tunely do délky 5 km.

Objem zakázky zahrnuje modernizaci celkem 64 vozů, která bude ukončena v průběhu roku 2014. První téměř dvacítka vozů by mohla být v závislosti na úspěšném testování a schválení Drážním úřadem zařazena do provozu již v letošním roce. Celkové náklady na modernizaci dosáhnou 1,5 miliardy Kč (bez DPH). Vozy budou postupně nasazovány na všechny typy dálkových spojů počínaje vlaky EuroCity přes expresy po běžné vnitrostátní rychlíky.

Modernizované vozy řady Bbdgmee vznikly rozsáhlou rekonstrukcí vozů řad BDbmsee nebo BDhmsee, které byly vyráběny v letech 1987 a 1988 ve východoněmecké vagónce v Bautzenu a ve své době patřily mezi nejmodernější vagóny v tehdejším „východním bloku“ s maximální rychlostí až 160 km/h. Jednalo se také o jedny z prvních bezbariérových vozů ve střední a východní Evropě.

České dráhy odstraňují bariéry

České dráhy v posledních letech investují značné prostředky do bezbariérových souprav. Jedná se o nízkopodlažní regionální vlaky nebo pro vozíčkáře jinak upravená vozidla. V současnosti vlastní České dráhy téměř 500 bezbariérových vozů nebo souprav a nabízejí bezbariérové cestování ve více než 3 000 dálkových i regionálních vlaků. V letošním roce jsou do provozu uváděny mimo tyto vozy řady Bbdgmee pro dálkové vlaky také další bezbariérové jednotky typu CityElefant, Regionova, zcela nové soupravy Regio Shuttle a řídicí vozy lidově označované pro své čelo jako „sysel“. Na podzim je plánované uvedení do provozu také prvních bezbariérových jednotek RegioShark a RegioPanter.

Tisková zpráva ČD



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz