» Novinky

PŘÍSPĚVEK NA BENZIN PRO POSTIŽENÉ NAVRHUJE DRÁBEK NECHAT SNÍŽENÝ

I příští rok možná zůstanou sníženy příspěvky postiženým na provoz automobilu či motocyklu. Kvůli úsporným opatřením je omezila minulá vláda na dobu letošního roku. Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09) nyní připravil vyhlášku, podle které mají být letošní pravidla pro příspěvky na benzin zachována i v roce 2011. Ušetřit tak chce 600 milionů korun. Informace o tom ministerstvo zveřejnilo na vládním webu připravované legislativy. Národní rada osob se zdravotním postižením (NRZP) proti záměru bude protestovat.


Ve zprávě k návrhu vyhlášky je zmíněna i varianta úplného zrušení příspěvku, což by státu přineslo 1,2 miliardy korun. V tom případě je ale "rizikem silná nepopularita i nepatrně restriktivních opatření mezi osobami se zdravotním postižením", uvádějí autoři návrhu. Ministerstvo už prosadilo snížení příspěvku na péči na příští rok a sociálního příplatku, za což sklízí kritiku z řad organizací zabývajících se ochranou postižených.
"Budeme pravděpodobně organizovat dopisovou akci přímo na ministra Jaromíra Drábka s tím, že zásadně protestujeme proti prodloužení snížené výplaty příspěvku na benzin i na rok 2011," napsal v souvislosti s tím předseda NRZP Václav Krása na webu sdružení. NRZP již před časem zorganizovala petici proti zrušení sociálního příplatku a příspěvku na péči. Podepsalo ji téměř 20.000 osob.
V porovnání s rokem 2009 nyní lidé s vážným postižením (II. stupně) berou o polovinu méně, velmi vážně postižení (III. stupně) o pětinu. Snížení se netýká rodičů dětí s onkologickým onemocněním. Stejná pravidla mají platit i další rok. Rodiče dětí s onkologickým onemocněním by tak i v příštím roce měli mít nárok na 9900 korun na provoz auta na kalendářní rok, 4200 korun pak v případě motocyklu. Lidé, jejichž zdravotní postižení odůvodňuje přiznání mimořádných výhod třetího stupně, budou moct získat 7920 korun ročně, 3360 korun v případě jednostopého vozidla. Lidé s druhým stupněm postižení budou mít nově nárok na 3000 korun, 1150 korun pro případ motocyklu.
Platit by mělo v příštím roce i omezení ujetých kilometrů nutných pro přiznání zvýšení dávky. V praxi to znamená zvýhodnění pro handicapované. Místo po dřívějších 9000 ujetých kilometrech budou moct handicapovaní dál požádat o zvýhodněnou dávku už po 7000 projetých kilometrech.
Příspěvek na provoz vozidel postiženým stát vydává od roku 1991. Od té doby výdaje na tuto položku trvale rostly. Ministerstvo podle autorů návrhu zatím nezaznamenalo, že by omezení přineslo postiženým nějaké problémy. "Dále je nutné přihlédnout ke zvyšující se dostupnosti veřejné dopravy pro osoby se zdravotním postižením i rozvoji dopravních služeb pro tuto cílovou skupinu," uvádějí.
Dalším argumentem úřadu je i snaha o návrat k "rodinné solidaritě". Počet příjemců příspěvku se mezi rokem 1989 a 2009 zvýšil více než sedminásobně, ubylo lidí, kteří příspěvky berou na provoz vlastního vozu, a naopak výrazně přibylo těch, kteří pobírají pomoc pro pravidelnou dopravu partnera, dítěte nebo jiné osoby blízké. "V řadě případů dávka až nahradila běžnou rodinnou solidaritu," uvádí důvodová zpráva návrhu.
Přehled příspěvků na provoz motorového vozidla v roce 2010 a v návrhu i na rok 2011:
 - 7920 korun pro osoby, jejichž zdravotní postižení odůvodňuje přiznání mimořádných výhod III. stupně (3360 korun u jednostopých vozidel)
 - 3000 korun pro osoby, jejichž zdravotní postižení odůvodňuje přiznání mimořádných výhod II. stupně (1150 korun u jednostopých vozidel)
 - 9900 korun pro rodiče dětí s onkologickým onemocněním (4.200 korun u jednostopých vozidel).


Tabulka příjemců a státních výdajů na příspěvek (zdroj MPSV):

Rok

počet příjemců

výdaje v mil. kč ročně

1995

83.840

405

1998

125.258

679

2001

165.245

985

2005

217.068

1287

2009

244.002

1569

ČTK



Copyright © 2024 SPONTIS A-PRIORI
Programming FOLDINA.cz